La Constanța, nu găsesc rampe de acces pentru bagaje și sunt nevoiți să traverseze cu ele calea ferată. În sudul litoralului, angajații din gări stau cu cutii în mână pentru a-i ajuta pe oameni să ajungă la scara trenului, deoarece peroanele modernizate sunt prea joase. Iar la Neptun, cei care au nevoie de o toaletă trebuie să o caute nu în gară, ci în pădurea din apropiere.
În gara din Constanța, principala poartă de intrare feroviară a litoralului românesc, turiştii iau contact cu ignoranţa autorităţilor de cum coboară din tren. Ca să poată ieşi, trebuie să sară peste șine cu bagajele în mână, pentru că pasajul subteran este murdar și îl evită.
Sporadic, se face curăţenie, dar tot de mântuială. Am surprins două angajate care stropeau scările, iar şiroaiele de apă murdară se scurgeau în interior.
Nici gara din Eforie Nord nu este mai curată. Stâlpii de iluminat şi coşurile de gunoi sunt pline de rugină. Iar locurile pe unde turiştii ar trebui să traverseze șinele sunt pline de gropi, ori murdare de ulei şi motorină.
Şeful de gară ar vrea să nu se afle de dezastru și spune să nu filmăm nimic.
Am mers şi în gara din Eforie Sud, unde CFR susţine că a reparat peronul pe o lungime de 120 de metri. Însă la peronul înălţat cu dale din beton ajung doar călătorii din ultimele vagoane. Cei cu locuri în faţă se chinuie să urce.
Bărbat: "Pare o gară din Europa? Nu, nici măcar din India! Da! Şi alea sunt mai civilizate ca gările din ţara noastră. Linii deteriorate, nepuse, infrastructura… totul s-a furat. Un jaf."
Trenurile verii opresc şi în gara din Costineşti. Turiştii găsesc aici scaune rupte şi murdare, iar la casa de bilete sunt nevoiţi să se aplece în fața vânzătoarei, pentru că geamul este pus prea jos.
Bărbat: "Parcă te umileşte cât de jos e ghișeul ăla. Trebuie să stai pe vine!"
O altă gară de pe litoral este la Neptun. Acum, acoperişul este ruginit şi stă să cadă. Iar grupurile sanitare sunt bine ascunse în pădure.
Casieră Neptun: ”O toaletă? În partea cealaltă, mergeţi, cum să zic, traversaţi calea ferată, după care pe partea dreaptă coborâţi un pic în jos. În boscheţi, să zic aşa."
Capăt de linie pe litoral este gara din Mangalia.
Anunț CFR: "Trenul 1931 pentru direcţia Oradea, cu plecare la ora 16:00, se află garat şi va pleca din staţie de la linia 4. Trecerea la linia 4 se face prin pasajul subteran."
Doar că pasajul începe la prima linie şi se termină la a doua. Ca să ajungă la a patra, călătorii trebuie să ocolească un tren, să traverseze șinele şi să îşi exerseze abilităţile de alpinişti când ajung în sfârşit lângă vagoane.
Oamenii nu scapă de chin nici după ce se urcă în tren. Aerul condiționat nu funcționează.
Contactaţi de Ştirile PRO TV, reprezentanţii CFR au transmis că în ultima lună au făcut reparaţii în gările din Costineşti şi Neptun, şi că în aceste zile se modernizează grupul sanitar din Mangalia.
Urmează gările din cele două Eforii. Şi Mangalia, şi Costineşti ar fi incluse într-un program de modernizare, însă termenul la care vor fi gata lucrările nu poate fi precizat.