Potrivit reglementărilor în perioadă mai - septembrie, în această zonă pot fi executate doar lucrări sezoniere urgente sau cele contractate din fonduri externe. ''Inspectorul Pro'' a surprins toate aceste nereguli sub ochii autorităţilor.
Întreaga zonă din nordul staţiunii Mamaia până la intrarea în oraşul Năvodari s-a transformat într-o uriaşă afacere imobiliară în care unii constructori au îngropat orice urmă de respect pentru turişti.
Nu vom vorbi însă despre cum au ajuns aceste terenuri pe mâna investitorilor. Sau despre cum au primit autorizaţiile de construire. Ci despre calvarul turiştilor, care sunt nevoiţi să-şi facă vacanța în praf şi zgomot, printre strigătele muncitorilor sau huruitul macaralelor.
Turist din Polonia: „Am venit pentru prima oară cu familia, din Polonia. Am ales România pentru că avem de parcurs aceeaşi distanță ca până în Croaţia, doar că acolo este foarte aglomerat. Şi ne place aici: spre deosebire de Croaţia, aveţi plaje cu nisip, iar marea este foarte bună pentru copii. Doar că a fost o problemă să ne odihnim: ne-am trezit în fiecare zi la 6 dimineaţa din cauza construcţiilor. Prietenii noştri care au stat la 2 kilometri distanţă au avut aceeaşi problemă. Mai mult, lor le-a fost greu să meargă din cauza mizeriei.”
Deşi avem legi care îi obligă pe dezvoltatori să ia măsuri - astfel încât să protejeze omul şi mediul - puţini sunt cei care le aplică. Totul se petrece sub ochii autorităţilor care sunt incapabile să facă ordine în acest haos. Sau nu vor.
Turişti: „E pentru prima dată, dar nu ştiu dacă mai alegem. E mult praf multă mizerie. Sper că în 2-3 ani să arate cum trebuie.”
Mulţi investitori nu şi-au împrejmuit zona în care construiesc. Nu au niciun fel de perdele de protecţie, pentru praf sau pentru zgomot. Nici plase pentru faţade. Nu curăţă roțile camioanelor, îşi parchează utilajele la umbră, printre copaci, iar deşeurile le aruncă la doi paşi de plajă.
Într-un total dispreţ faţă de ce a creat natura, constructorii au transformat zona într-o uriaşă groapă de gunoi. Îşi aruncă mizeria şi îşi depozitează materialele de construcţii pe ceea ce era spaţiul verde. Probabil că zona va fi curăţată doar atunci când un investitor imobiliar va începe aici construcţia unui alt bloc.
„Reporter: Nisipul, molozul care este aici?
Paznic: O să se care pe parcurs, o să se care.
Reporter: E de la blocul acesta sau de la alte blocuri?
Paznic: De la toate blocurile, şi din partea aia şi de aici. Acum câteva zile au cărat de aici. Au cărat, au rămas mai mult betoane şi e o problemă că nu au utilaje să ridice.”
Bogdan şi-a investit toţi banii câştigaţi în 12 ani de muncă în Italia într-o cafenea în Mamaia Nord. Plăteşte 15.000 de euro chirie anual, dar îi este teamă că va pierde totul. Chiar lângă local se construieşte un bloc, iar turiştii îi ocolesc terasa din cauza zgomotului.
„Bogdan, proprietar cafenea: Un adevărat şantier unde fără frică, fără ruşine se continuă.
Reporter: Câte ore lucrează?
Bogdan: De dimineaţă până la 5 şi dacă au vreo maşină să toarne continuă până la 6.
Reporter: Ce zic turiştii când văd?
Bogdan: Sunt nemulţumiţi zic că dacă ar fi ştiut mă duceam în altă parte sau nu veneam în zona asta.”
Valentin Florin Mihai administrează apartamente în regim hotelier, în nordul staţiunii Mamaia, unde o noapte de cazare costă acum 150 de euro. Investitorul are în jurul blocului său cinci şantiere în lucru. Unii turişti, nemulţumiţi, şi-au cerut banii înapoi şi au plecat. Omul a început propria cruciadă.
Valentin Florin Mihai: „Am făcut câteva sesizări către Ministerul Turismului, ISC, Garda de Mediu, Poliţia locală, Primăria Năvodari şi Direcţia de Sănătate Publică Constanța. Răspunsurile au fost toate ambigue şi m-au trimis de la unul la celălalt nimeni nu a fost în stare să îşi asume că aceste şantiere aduc atingere activităţii turistice.”
Vorbim de legea 597/2001 - modificată în 2014 printr-o ordonanţă de urgenţă - care prevede că în perioada 15 mai - 15 septembrie, sunt permise, pe litoral, doar lucrările din fonduri externe nerambursabile, cele sezoniere sau urgente, sau cele aflate în derulare, dar care nu aduc atingere activităţii turistice.
Valentin Florin Mihai: „Inspectoratul de Stat în Construcţii m-a trimis către Ministerul Turismului, iar Ministerul Turismului mi-a dat o adresă prin care am fost trimis către ISC.”
De două luni, omul este plimbat de la o instituţie la alta. Ministerul Turismului care a precizat că de contravenţii şi control se ocupă ISC-ul, adică Inspectoratul de Stat în Construcţii.
Drept urmare, petiţia a fost redirecţionată. Două luni mai târziu, apare şi un răspuns de la ISC Constanța care îl trimite pe omul nostru către OPC şi Garda de Mediu dar şi înapoi la Ministerul Turismului. APM, adică Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanța, precizează că nu are atribuţii de control şi arătă cu degetul spre Garda de Mediu. Cei de acolo spun că au dat nişte sancţiuni şi cam atât. APM-ul a redirecţionat sesizarea către DSP şi iarăşi ISC. DSP-ul trimite sesizarea înapoi la APM.
Într-un final, reclamaţiile au fost redirecţionate de către instituţiile sesizate către primăria Năvodari, de la care investitorul nu a primit niciun răspuns. Am încercat şi noi să stăm de vorbă cu edilul Florin Chelaru care şi-a făcut un obicei din a se ascunde de echipa "Inspectorul PRO".
Cum maşina cu care primarul obişnuieşte să meargă era în curte, ne-am hotărât să stăm la pândă. Două ore mai târziu, surpriză, edilul Florin Chelaru a ieşit din Primărie.
Reporter: „Bună ziua, ce faceţi, nu vreţi să staţi de vorbă cu noi despre problemele din Năvodari fără să ne evitaţi?”
Noi am semnalat toate aceste probleme din Năvodari şi Mamaia încă din vara anului trecut. Primarul Chelaru a avut şi atunci aceeaşi atitudine.
Explicaţii am cerut şi Inspectoratului de Stat în Construcţii, care ne-a transmis în scris că "verificarea aspectelor privind afectarea activităţii turistice" nu intră în atribuţiile acestei instituţii. Timp de o lună, am solicitat interviu şi ministrului Turismului încercând să lămurim cine trebuie să stabilească acest lucru. Ne-a fost refuzat. În tot acest timp, turiştii dau bir cu fugiţii iar investitorii luptă să rămână pe linia de plutire.
Autorităţile trebuie să îşi asume responsabilitatea şi să aplice legile. Să meargă pe teren şi să dea amenzi acolo unde constructorii îşi bat joc de om şi de mediu. Litoralul românesc are nevoie de schimbare, dar trebuie să o facem cu respect faţă de lege, turiși și natură.